Pozycjonowanie stron internetowych – czynności on site i off site
Pozycjonowanie stron internetowych jest wieloczłonowym podejmowaniem starań, których najmocniej spodziewanym bazowym wynikiem jest zdobycie widzialności konkretnej strony w Internecie. Zamysłem jest zatem jak najwyższa pozycja wyświetlenia strony przez Google, najlepiej w pierwszej dziesiątce, organicznych, czyli nieodpłatnych, wyników wyszukiwania pod wskazaną frazę kluczową. Na efekt pozycjonowania wpływa wiele czynników rozpoczynając od algorytmów Google, po sytuację na rynku. Z uwagi na to, żeby efekt był kompleksowy i owocny, duży wpływ wywierają działania wykonywane na witrynie WWW – on site oraz poza nią – off site.
Kodowanie on site
Działania on site bezpośrednio korespondują z działaniem strony i z treścią, jaka się na niej pojawia. Starania wykonywane do pozycjonowania strony WWW w tym obszarze powinno się rozpocząć od samego funkcjonowania strony jej ogólnej struktury oraz kodów. Ważne jest to, by witryna internetowa była oceniana przez Google za dobrą i wartościową biorąc pod uwagę jej treść. Aby strona internetowa została oceniona jako dobrą od strony technicznej, najmocniej należy zoptymalizować kilka podstaw technicznych. Oprócz odpowiedniej struktury i poprawnego kodowania powinno się dostosować czas ładowania się strony głównej i podstron. Im szybciej strona internetowa się wyświetla, tym lepiej, a więc jeżeli zbyt dużo czasu trzeba czekać na wyświetlenie się strony, najlepiej to prędko zmienić. Algorytmy Google sporo uwagi skupiają na wygodzie użytkownika, dlatego ze względu na nich ważne jest dostosowanie strony do wersji mobilnej. Znaczna część użytkowników częściej używa urządzeń mobilnych, z tego powodu zaprojektowanie i dostosowanie strony do różnych urządzeń, aby pokazywały zawartość zgodnie z zamierzeniem, ma spore znaczenie dla efektywności pozycjonowanie i działań on site. Co więcej warto wdrożyć certyfikat SSL. Taki certyfikat zapewnia poufność danych, co oznacza, że jest szczególnie ważny np. dla internetowych sklepów.
Optymalizacja on site połączone z treścią
Oprócz działań związanych z wyświetlaniem strony , ze względu na pozycjonowanie należy skoncentrować się też na treści oraz organizacji dodawanych wpisów czy podstron. Bardzo ważna jest struktura ich adresu url, w którym powinny pojawić się kluczowe słowa, a także właściwa indeksacja całej zawartości strony. W związku z tym powinno się zadbać o linki wewnętrzne. Linki przenoszące nas między wpisami i podstronami w zakresie jednej strony internetowej są szczególnie istotne dla struktury. W przypadku postów oprócz adresu url korespondującego z tematem wpisu potrzebne jest też używanie odpowiednio nagłówków H1-H6 i przystosowane do wygodnego czytania rozmieszczenie treści. Akapity najlepiej aby zostały optymalnie podzielone, aby przeglądanie ich było łatwe dla odbiorcy. Każdy wpis i podstrona powinny być zaopatrzone w meta opisy: meta description oraz tagi title. Natomiast grafiki powinno się zaopatrzyć w tytuł i tekst alternatywny (alt tekst), opisujący grafikę w przypadku, gdy strona internetowa nie mogła wyświetlić go graficznie. Wszelkie grafiki czy dokumenty wstawiane na witrynie warto optymalizować ze względu na pozycjonowanie.
Skupiając się na samej treści, musi ona być przemyślana. Niedozwolone jest duplikowanie treści, z uwago na to lepiej zawczasu znajdować i przeciwdziałać powstawaniu tego zjawiska, aby nie zaszkodzić pozycjonowaniu strony. Dla Google treść ma ogromne znaczenie, co oznacza, że im bardziej wartościowa treść pojawi się na stronie WWW, tym sama strona zostanie uznana za wartościową. Dlatego warto oceniać działania on site i off site innych osób w danej branży, wyszukiwać koncepcje na treść, jaka okaże się często poszukiwana przez potencjalnych klientów i podjąć kompleksowe rozeznanie dla najlepszych i najbliżej dobranych słów kluczowych. W takim celu, aby treść stała się ciekawa dla użytkownika i była przydatnym źródłem wiedzy, szczególnie jeśli publikujemy w tematach związanych z naszymi usługami i branżą. Ważne jest również to, aby nowa treść była wstawiana na witrynie cyklicznie. Tego rodzaju działania on site wywierają pozytywny wpływ na pozycjonowanie.
Pozycjonowanie off site
Działania off site dotyczą tych działań, jakie wykonujemy poza stroną, aby umocnić jej wartość i efektywność pozycjonowania. Podstawą tego jest efektywny link building, czyli kreowanie naturalnego profilu linków o wysokiej wartości, które przekierowują do strony WWW. Dobra jakościowo sieć linków jest istotna, ponieważ Google uznaje za wartościowe takie serwisy, portale i strony, jakie są znane. W takiej sytuacji trzeba jednak mocno zwracać uwagę na wartość stron internetowych, na których pojawi się link do własnej strony. Serwisy o niskiej wartości nie są brane za dobre źródło linku i mogą bardziej zaszkodzić pozycjonowaniu, niż je je wspomóc. Wysoki zasięg strony wzmocni wiarygodność strony tylko wtedy, kiedy będzie pochodził z dobrych źródeł. Posiada to także inną zaletę. Rozmieszczone w wielu miejscach linki podnoszą szansę na to, że potencjalny klient dotrze do strony.
Innym fragmentem działań off site jest bezustanne ocenianie tego co ma miejsce w sieci. Analityka opiera się nie tylko na obserwowaniu efektywności działań on site albo off site dla pozycjonowania. Poza tym istotne jest bezustanne wyszukiwanie dopasowanych fraz kluczowych, inspiracji na wpisy blogowe, a nawet obserwowanie działań konkurencji.