Z czym warto iść do notariusza?

Skuteczne odchudzanie toruń sposoby na płaski brzuch zabiegi wyszczuplające
Jak mieć piękny, płaski i umięśniony brzuch? Odchudzanie dla każdego
6 kwietnia, 2017
zawodowy dj dj łódź dj na uroczystości i zabawy
Impreza wszechczasów – zaproszenia, jadłospis i DJ
8 kwietnia, 2017
kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

Z jakimi rzeczami należałoby iść do notariusza?

W naszym kraju osoba mająca posadę notariusza zajmuje bardzo istotną rolę, ponieważ nie jest wyłącznie – jak to się popularnie przedstawia – osobą wzbudzającą ufność, lecz również kimś, kto doskonale porusza się w zawiłościach prawa. Rejent jest więc pracownikiem publicznym – tak jak policjant – i jego zadaniem jest dbanie o interesy Klienta. Do kancelarii notarialnej za każdym razem wędruje się z dokładną sprawą i musimy posiadać ze sobą wszelkie potrzebne dokumenty. Te, jakie będą przez niego utworzone są stosowane jak dokumenty administracyjne oraz posiadają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co było w takich aktach prawnych zadeklarowane zaczyna obowiązywać. Nie ma się więc czemu dziwić, że do kancelarii notarialnej obligatoryjnie należy wziąć, m in. umowy dotyczące majątku, testament lub umowę najmu działki.

Najważniejszym posłannictwem notariusza jest działanie zgodnie z nakazami prawa, jednomyślnie z osiągniętą widzą i kwalifikacjami. Absolutnie nie może stąd dojść do takiej sytuacji, kiedy rejent intencjonalnie krzywdzi swych Klientów stosując w praktyce liczne niedociągnięcia oraz przeinaczenia. Każdego notariusza zobowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który rzetelnie prezentuje to, jak między innymi rejenci są zobowiązani postępować.

Oświadczenia, jakie przygotowujemy sami, np. umowę wynajmu mieszkania, pismo o pełnomocnictwie bądź zaświadczenia o wysłaniu darowizny, mówiąc w skrócie nie są objęte wiążącym uwierzytelnianiem przez rejenta. W większości przypadków figuruje w odpowiednich miejscach pieczątka notariusza, jeśli zależy nam na tym, żeby podnieść doniosłość i rzetelność oddanego dokumentu. Mówiąc w skrócie mówiąc – w ogóle nie ma takiego przymusu, nie trzeba kłopotać się o dodatkowe zaświadczenia.

Polskie prawo uwzględnia jednakże takie sytuacje, w których rejent jest najzwyczajniej w świecie potrzebny. Należą do nich dokumenty, jakie bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

Poniżej przedstawione zostały niektóre z wymienionych dokumentów:

Oświadczenia kupna i sprzedaży jakichkolwiek nieruchomości – kawalerek, domów wielorodzinnych, działek przeznaczonych pod budowę domu, terenów rolnych, działek wypoczynkowych itp.

Wysłanie darowizny, jeżeli zapomogą jest nieruchomość

Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego

Umowa rozdzielczości majątkowej, mianowicie tzw. intercyza

Rozdział spadku, w przypadku kiedy do podziału jest jakakolwiek nieruchomość

Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie

Wyliczone powyżej dokumenty muszą mieć kategorycznie pieczęcie oraz podpis notariusza. Pozostałe nie muszą posiadać układu aktu notarialnego, możemy zawierać je w dowolny sposób. Należałoby wspomnieć, iż tylko umowy zawiązane przed notariuszem naprawdę są zgodne z literą prawa.

Jeżeli chodzi o spółki handlowe, wówczas koniecznie muszą one podpisywać w asyście rejenta, np. statuty, formularze dotyczące majątku zakładowego, oświadczenie tyczące się objęcia poprzez współzałożyciela ustalonej części udziałów.

Wykonanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz uzupełnienie jej pieczęcią oraz podpisem rejenta podlega stosownym taksom. Są one dość wysokie, lecz zależą szczególnie od wartości przedmiotu umowy. Jeżeli jakakolwiek osoba chce zbyć działkę wartą kilka milionów złotych, to musi koniecznie liczyć się ze sporymi opłatami. Ostateczna taksa jest wyznaczona poprzez Ministra Sprawiedliwości, jednak i tak jest ona okazała. Rejenci mówiąc w skrócie nie są przymuszeni do stosowania największych cen, natomiast co najważniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich obniżenie. Do notariusza wędrujemy najczęściej w niesłychanie istotnych okolicznościach, więc takich które wymuszają uwierzytelnienia poprzez osobę trzecią albo chcemy przechować sporą ilość pieniędzy.

Czy są dodatkowo jakiekolwiek koszty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż rejent musi zainkasować za własną działalność honorarium, należy opłacić podatek, m in. od darowizny i uregulować opłaty sądowe. Ceny owe są zwracane przez notariusza adekwatnemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na wszystkich dokumentach, wystarczy precyzyjnie skontrolować, co należy zapłacić. Bardzo często Klienci piszą do Kancelarii w Toruniu i chcą natychmiast zdobyć informacje na temat tego, ile wynoszą poszczególne opłaty. Wyłącznie w wypadku taksy notarialnej istnieje opcja negocjacji stawki, bo na pozostałe odpłatności osoba mająca posadę notariusza zwyczajnie wcale nie ma wpływu.

Czego nie wolno robić notariuszowi?

Przede wszystkim – notariusze mówiąc w skrócie nie powinni podejmować się zajęć, jakie przeszkadzałyby w jakimkolwiek sensie w wykonywaniu zobowiązań osoby zaufania publicznego. Osoba mająca posadę notariusza nie może zatem zajmować się handlem, pośrednictwem (np. nieruchomości) albo doradztwem w interesach.

Po drugie – nie powinien mieć innej pracy bez akceptacji izby notarialnej, może to być jednak zawód naukowca, pracownika w szkole albo będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod tą samą nazwą ma możliwość funkcjonować paru notariuszy (m in. w formie spółki cywilnej) ale z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się o wiele więcej, wejdź w link obok – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.